Een poëtische verkenning van het lichaam in diaspora
Alphabets of Flesh door ROVER | Roshanak Morrowatian
In de dansvoorstelling Alphabets of Flesh maakt choreograaf en danser Roshanak Morrowatian voelbaar hoe het is om een lichaam in diaspora te zijn. Samen met danser Mami Izumi verbeeldt zij de versplinterde ervaring van tijd en ruimte van mensen die hun geboorteland hebben verlaten. De dansvoorstelling gaat in première tijdens de Nederlandse Dansdagen 2024 en is van 4 t/m 6 oktober te zien in AINSI.
Op 10 oktober zal een speciale versie van de voorstelling plaatsvinden bij de eerste Nederlandse solotentoonstelling van de Poolse kunstenaar Małgorzata Mirga-Tas in het Bonnefanten in Maastricht. Het Bonnefanten nodigde Morrowatian uit om te reageren op het werk van Małgorzata Mirga-Tas en Morena Bamberger.
Het vrouwelijke diaspora-perspectief in het werk van Mirga-Tas en Bamberger vormt de inspiratiebron voor de speciale versie van Alphabets of Flesh. Morrowatian en Izumi dansen tussen de kunstwerken en verbeelden welke herinneringen en ervaringen worden opgeslagen in je lichaam als je ontheemd bent.
Curator Nina Folkersma houdt voorafgaand aan de voorstelling een korte introductie.
TICKETSLet op! Online voorverkoop is € 16,50 per ticket. Aan de dagkassa is dit € 17,50. Een ticket geeft ook toegang tot de rest van het Bonnefanten.
Meer over de tentoonstelling
In de tentoonstelling This is not the end of the road staat een van de belangrijkste en grootste werken in het oeuvre van Mirga-Tas centraal: Re-enchanting the World. Ze maakte het voor het Poolse paviljoen op de Biënnale van Venetië in 2022 als een poging om de Europese kunstgeschiedenis en beeldtaal uit te breiden met voorstellingen uit de Roma-cultuur. Rondom deze serie werken wordt ander kenmerkend werk van Mirga-Tas getoond, alsmede nieuw en zelfs nog nooit eerder vertoond werk.
Mirga-Tas behoort tot het Roma-volk, een van oorsprong nomadisch volk dat verspreid is over een groot deel van de wereld. Ze werkt in verschillende media, maar is vooral beroemd geworden om haar grootschalige textiele werken waarin ze de Roma-identiteit vanuit een feministisch perspectief viert en ontdoet van vooroordelen.
Meer over de makers
Roshanak Morrowatian (Iran, 1989) behaalde haar BA in dans en MA in danscompositie aan de Folkwang University of the Arts (D). Ze danste onder andere in het werk van Marina Abramović, Pina Bausch en Isabelle Beernaert. In 2021 richtte ze samen met Mami Izumi dansgezelschap Rover op.
Rover maakt interdisciplinaire dansvoorstellingen vanuit de vurige wens voor een harmonieuzere maatschappij. Onopgemerkte details, onzichtbare mensen en vergeten verhalen krijgen in de choreografieën van Morrowatian de hoofdrol. Met haar voorstelling Kites gaf ze bijvoorbeeld een stem aan gevluchte kinderen en met House of Strength transformeerde ze een mannelijke, Perzische traditie tot een toonbeeld van inclusie. Haar werk werd onder andere bekroond met de Prijs van de Nederlandse Dansdagen en de BNG Bank Dansprijs.
Credits
Concept, regie en choreografie: Roshanak Morrowatian
Dans: Roshanak Morrowatian & Mami Izumi
Eindregie: Nilay Ceber
Compositie: Rutger Zuydervelt
Lichtontwerp: Loes Schakenbos
Videografie: Laisvie Andrea Ochoa Gaevska
Scenografie: Isa Kasten
Kostuumontwerp: Mieke Kockelkorn
Art directie & fotografie: Afagh Morrowatian
Outside eye: Suzy Blok
Productie: Stichting Rover
Coproductie: ICK Dans Amsterdam, Parkstad Limburg Theaters & Nederlandse Dansdagen
Mede mogelijk gemaakt door: Fonds Podiumkunsten, Provincie Limburg, Fonds 21, Amsterdams Fonds voor de Kunst, NORMA fonds, Gravin van Bylandt Stichting & Van Bijleveltstichting
Speciale dank aan: Korzo, DOX, Le Gymnase CDCN, Toneelgroep Maastricht, Toneelacademie Maastricht, Abbas Morrowatian & Mahnaz Heygharnejadi