Op deze pagina vind je allemaal kunstinhoudelijke, educatieve en inspiratievolle videos.
Op deze pagina vind je allemaal kunstinhoudelijke, educatieve en inspiratievolle videos.
In deze korte documentaire vertelt Hans Den Hartog Jager je alles over Danaë Moons en haar werk. Zo kom je onder andere te weten waarom en hoe ze haar natuurlijke, intieme en donkere kunstwerken creëert.
In haar werk probeert Moons (1985, Den Haag) steeds dichter bij de kern van het bestaan te komen, waarbij het steeds lijkt te gaan over de grens tussen levenskracht en destructie.
De kunstwerken van Danaë Moons waren te zien in het Bonnefanten tijdens de tentoonstelling Beating around the Bush #6: Scenes from the Anthropocene.
Grayson Perry is een van de bekendste en meest opvallende hedendaagse kunstenaars van Groot-Brittannië. Hij kleedt zich regelmatig, zowel privé als in het openbaar, zoals zijn alter ego Claire. In 2003 kreeg hij de Turner Prize met zijn opvallende vazen en in 2021 ontving hij de Erasmusprijs. In 2016 en 2021 was Grayson Perry's werk te zien in het Bonnefanten én we hebben natuurlijk ook werk van hem in onze collectie.
Wil je meer over deze kunstenaar weten? Bekijk de korte documentaire van de Erasmusprijs over Grayson Perry op hun website.
Melanie Bonajo’s Fake Paradise is het eerste deel van haar spraakmakende Night Soil trilogie. In deze serie volgt Bonajo groepen mensen in hun zoektocht naar manieren om vervreemding, fragmentarisering en vereenzaming tegen te gaan. Deze gevoelens zijn volgens haar veelal het gevolg van de verleiding en de druk van de tegenwoordige consumptieen mediamaatschappij. Met het creëren van nieuwe rituelen proberen deze groepen invulling te geven aan een nieuwe, diepe verbondenheid met elkaar en met de aarde.
De tweelingzussen Liesbeth en Angelique Raeven, die samen het kunstenaarsduo L.A. Raeven vormen, lieten een robotkloon van zichzelf bouwen. Een derde zus, dus eigenlijk. Haar naam is Annelies, en je kunt haar tegenkomen bij de tentoonstelling BAB #6 in het Bonnefanten. Waar de meeste robots een soort hulpjes van mensen zijn, kan zij juist zelf wel een steuntje in de rug gebruiken: ze zit droevig in een hoekje te jammeren, en als je haar probeert te troosten kijkt ze je aan met een betraand gezicht.
We volgden de zussen tijdens het maakproces van Annelies, en spraken ze over hoe het is om jezelf zo levensecht terug te zien.
De geboortegrond van Raymond Pettibons werk is de Zuid Californische punk-rock cultuur. Pettibons eerste werk zijn de platenhoezen die hij voor zijn broers band Black Flag maakte. Vanaf 1978 begint hij kopieën van zijn tekeningen te bundelen in albums die hij in stripwinkels verkoopt. Door woord- en beeldcitaten uit hun context te halen, te veranderen of aan te vullen ontstaan er gelaagde werken. Pettibon geeft met veel humor scherp commentaar op thema’s als religie, politiek, seksualiteit, en geschiedenis.
Kunstenaar Raquel van Haver duikt in haar mistige adoptiegeschiedenis voor haar nieuwe werk ‘Amo á la Reina’. Ze heeft behoefte aan sterke, vrouwelijke rolmodellen en reist naar haar geboorteland Colombia. Daar ontmoet ze diverse sterke vrouwen die strijden voor sociale gelijkheid en die haar inspireren voor haar nieuwe serie schilderijen. Dit proces vormt de basis van de documentaire Raquel van Haver: De vrouwen van mijn land.
In het televisieprogramma Nu te Zien! van AvroTros verlaten museumdirecteuren hun eigen museum om bijzondere, tijdelijke tentoonstellingen te bezoeken door het hele land.
Museumdirecteur Ann Demeester van het Frans Hals Museum brengt een bezoek aan de tentoonstelling SAY IT LOUD. Demeester geeft tijdens haar bezoek een mooie inkijk in de tentoonstelling.