Bonnefanten presenteert samen met OSCAM en HipHopHuis BLKNWS van Kahlil Joseph
"...BLKNWS zal vanaf half september ook te zien zijn op twee satellietlocaties. Daarmee wordt recht gedaan aan de intenties van de kunstenaar en krijgt het werk een nog relevantere context."
Te zien vanaf 11 september 2020 in het HipHopHuis, Rotterdam
Te zien vanaf 17 september 2020 in OSCAM, Amsterdam
Het videokunstwerk BLKNWS (Black News) van de uit Los
Angeles afkomstige filmmaker en kunstenaar Kahlil Joseph zal
vanaf half september tegelijk te zien zijn in Amsterdam,
Maastricht en Rotterdam. Het Bonnefanten heeft OSCAM in
Amsterdam en het HipHopHuis in Rotterdam bereid gevonden
om als gastlocatie onderdak te bieden aan het spraakmakende
videowerk, dat vorig jaar nog de aandacht trok tijdens de
Biënnale van Venetië. Bonnefanten directeur Stijn Huijts is erg
blij met de samenwerking met Amsterdam en Rotterdam:
“Dankzij het enthousiasme van mijn collega’s bij het
HipHopHuis en OSCAM, de inzet van Lee Stuart (Patta) én een
ruimhartige bijdrage van Fonds21, zal BLKNWS vanaf half
september ook te zien zijn op twee satellietlocaties. Daarmee
wordt recht gedaan aan de intenties van de kunstenaar en krijgt
het werk een nog relevantere context”.
BLKNWS
De video-installatie BLKNWS van Kahlil Joseph bestaat uit
twee naast elkaar geplaatste flatscreens, gemonteerd op een
achtergrond in de vorm van een fotobehang. Daarmee
realiseert Joseph een 2 kanaals ‘nieuwsuitzending’ die continu,
in real time vernieuwd worden. In deze uitzendingen worden
bestaande nieuwsbeelden afgewisseld met door Joseph
gefilmde scenes en ‘found footage’, beelden van zwarte cultuur
die hij overal vandaan plukt. De getoonde beelden vervagen de
grenzen tussen kunst, journalistiek, ondernemerschap en
culturele kritiek, waardoor BLKNWS zich manifesteert als een
kritische analyse van de wijze waarop raciale kwesties en
storytelling botsen met onze huidige informatiesystemen.
Het Bonnefanten kocht BLKNWS vorig jaar voorafgaand aan de
eerste openbare presentatie ervan tijdens de Biënnale van
Venetië. Uniek onderdeel van de aankoopvoorwaarden is de
bepaling die Joseph liet opnemen die erover gaat dat het
museum twee extra licenties verkrijgt om BLKNWS
tegelijkertijd te tonen op relevante satellietlocaties, zodat het
werk een nog grotere impact krijgt en een breed en gevarieerd
publiek ermee in aanraking zal komen.
OSCAM & HipHopHuis
BLKNWS is een van Kahlil Josephs meest spraakmakende en
iconische werken. Het wordt in OSCAM en het HipHopHuis, net
als in het Bonnefanten, getoond als tweekanaals video-
installatie en met een wandvullende foto als achtergrond. In
OSCAM en het HipHopHuis krijgt het werk een nieuwe,
dynamische, actuele context.
Marian Duff, directeur en conservator OSCAM, over de
samenwerking: “Deze periode stonden we voor een
uitzonderlijke uitdaging: de opening van de tentoonstelling, die
wij samen met Patta maakten, ‘We Will Be Here Forever, Do You
Understand?’, voorbereidingen voor nieuwe tentoonstellingen,
het dichtgaan van alle culturele instellingen, de lockdown, het
bizarre overlijden van de Amerikaanse George Floyd en de
daarbij behorende internationale demonstraties rondom de
Black Lives Matter-beweging. Juist in deze tijd hebben we onze
omgeving, onze netwerken en de creatieve sector nauwlettend
in de gaten gehouden. Welke stemmen klonken hier? Hoe
drukken de creatieven om ons heen zich uit in deze tijd? Wat
vinden ze belangrijk en hoe slaan onze communities zich hier
doorheen? Langzamerhand ontstond er een nieuw idee, een
nieuwe offline en online richting voor de samenwerking tussen
OSCAM en haar partners. Deze samenwerking met Patta,
Bonnefanten en Het HipHopHuis is voor OSCAM de volgende
stap naar het zichtbaarder maken van zwarte uitingen, zwarte
kunst en zwarte media. Met veel dank aan Lee Stuart die de
hook up heeft gedaan, waardoor we nu met zijn allen BLKNWS
kunnen laten zien in Maastricht, Rotterdam en Amsterdam.”
Ook Aruna Vermeulen, algemeen directeur van het HipHopHuis
is blij met de samenwerking: "We kijken er ontzettend naar uit
om BLKNWS in het HipHopHuis te kunnen tonen en daarmee
toegankelijk te maken voor ons publiek. We hebben vorig jaar
samen met Lee Stuart de tentoonstelling ‘Street Dreams’ in de
Kunsthal gemaakt, waarin we onze cultuur en onze mensen
naar het museum brachten. Om dit werk nu in eigen huis te
kunnen tonen gaat weer een stap verder. Kahlil Joseph initieert
hiermee een nieuwe infrastructuur: Zijn wens om het werk op
meerdere relevante plekken te vertonen zorgt voor nieuwe
verbindingen tussen individuen, communities en instituten. Ons
mantra is 'Meet people where they are', en dit sluit daar perfect
bij aan".
SAY IT LOUD
BLKNWS is sinds juni permanent te zien in het Bonnefanten en
zal vanaf 27 september 2020 een belangrijke rol spelen in de
tentoonstelling SAY IT LOUD, een tentoonstelling met
hedendaagse kunstenaars die zich verbonden voelen met
onderwerpen die samenhangen met diversiteit, het koloniale
verleden, de beeldvorming of de interpretatie hiervan.
Deze presentaties zijn mogelijk gemaakt met steun van
Fonds21, Vereniging Rembrandt en Turing Foundation
Noot voor de pers: voor meer informatie en beeldmateriaal kunt
u contact opnemen met Justin Livesey via
pressoffice@bonnefanten.nl of +31 (0)6 53 22 68 16.
Afbeelding: Kahlil Joseph, BLKNWS, 2018-2019, twee kanaals
nieuwsuitzending, unieke variant #6. Bonnefanten, Maastricht
2020