Celine Daemen: Songs for a Passerby

Beleef de internationaal gelauwerde experience van deze jonge, Limburgse VR-pionier.

Te zien: 23 t/m 27 oktober & 30 oktober t/m 3 november. Reserveer snel een individueel tijdslot.

Zélf door een kunstwerk lopen en er deel van uitmaken? Deze droomervaring beleef je echt in de virtual reality opera Songs for a Passerby (2023) van regisseur Celine Daemen (Schimmert, 1995). Met een VR-bril op wandel je door een muzikaal droomlandschap. Beeld, geluid en jouw eigen beweging versmelten tot een allesomvattende ervaring:

.. Het is donker buiten, je loopt door een drukke straat. Wacht, waar kom je nu ineens terecht? Een perron, ja, dat is het. Je bent niet meer op straat maar op een perron en daar, vanuit de verte, verschijnt een metro. Hij stopt en je begrijpt: ik moet naar binnen lopen. Je weet dat dit niet echt is, maar het ziet er allemaal heel realistisch uit. Je medepassagiers kletsen, een ander leest een krant of staart voor zich uit. Wanneer je uitstapt, zie je aan de andere kant nog een metro voorbijrijden. Tuur je beter, dan zie je een bekend gezicht. Ja, dat ben jij. Of in ieder geval een afsplitsing van jezelf. Songs for a Passerby werkt volgens een droomlogica: niets klopt, en toch vind je alles heel logisch en laat je je meevoeren door tijd en ruimte...

Droom of realiteit

Hoe gaan we om met een wereld waarin alles voorbijgaat? Zijn we er zelf een deel van, of kijken we er alleen maar naar? Zijn we een lichaam, of hebben we een lichaam? Misschien komt alle melancholie juist voort uit deze onzekerheid. Songs for a Passerby is een meditatieve zoektocht, waarbij je even afstand neemt van de werkelijkheid en naar jezelf kijkt. Je wordt een poppenspeler van je eigen lichaam in een poëtische ruimte, waar de melancholische vraag opkomt: beweeg ik door de momenten heen, of bewegen de momenten door mij heen?

Regisseur Celine Daemen: “Door toeschouwers buiten zichzelf te laten staan en ze, met behulp van live 3D camera’s, de contouren van hun eigen ‘ik’ te laten zien, hoop ik dat de ervaring raakt aan een herkenbaar gevoel van melancholie, waarin we niet langer een onmiddellijke eenheid vormen met de wereld, maar ook tegenover haar staan”.

VR-pionier

Songs for a Passerby is een VR-opera waarin gebruik wordt gemaakt van de nieuwste virtual reality technieken. Sommigen zijn speciaal voor dit werk ontworpen. Als bezoeker word je helemaal ondergedompeld in een nieuwe wereld. Je ziet het, hoort het, je kunt er zelfs doorheen lopen. Het decor van Songs for a Passerby bestaat deels uit flarden van de bestaande wereld, mensen en gebouwen die via scans onderdeel zijn geworden van het VR-domein, en deels uit speciaal voor deze voorstelling vervaardigde miniaturen. Virtual reality is al langer bekend in de gaming-wereld, maar kreeg eerder moeilijk voet aan de grond als serieuze kunstvorm. Daemen is een pionier in deze nieuwe kunstdiscipline. Ze vermengt scans en computergemaakte beelden met klassieke kunstvormen als opera, poëzie, film en installatiekunst. Zo laat ze de ongekende mogelijkheden van VR zien en geeft ze gewicht aan wat ongetwijfeld een belangrijk kunstgenre zal worden.

Celine Daemen: Songs for a Passerby.

Celine Daemen: Songs for a Passerby Scene picture 4. Foto: Florian Braakman.

Internationale erkenning

Celine Daemen maakt met haar werk -dat een mix is van theater, muziek, beeldende kunst en technologie- bijzondere ervaringen die het publiek uitnodigen om naar binnen te kijken. Voor haar eerste VR-opera Eurydice, een afdaling in oneindigheid (2022) ontving ze de Zwitserse filmprijs Reflet, de Saoedische Zilveren Yusren de Grand Prize van het Venice Immersive festival. Ook voor Songs for a Passerby won ze deze laatste prestigieuze prijs op de Biënnale van Venetië voor beste immersieve ervaring. Van oktober 2024 tot en met mei 2025 is Celine Daemen samen met regisseur Aron Fels (1992) Artist in Residence in het Lincoln Centre, een fameus centrum voor podiumkunsten in New York.

Daemen is de oprichter van Studio Nergens, Amsterdam waarin ze transdisciplinaire kruisbestuivingen vormt met variërende kunstenaars en productiehuizen.

De pers over Songs for a Passerby:

  • NRC: ‘De virtual reality opera ‘Songs for a Passerby’ doet je verlangen wat er in de toekomst nog mogelijk wordt’
  • de Volkskrant: ‘Bekroonde virtual reality opera confronteert je voortdurend met je gevoelens’
  • De Groene Amsterdammer: ‘De VR-opera’s van Celine Daemen dompelen de kijker onder in een nieuwe wereld’

Reserveer een tijdslot van 30 minuten voor Songs for a Passerby. Wees er snel bij want er zijn in totaal maar 90 vertoningen.

PERSMAP

Noot voor pers:
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Kris Németh via pressoffice@bonnefanten.nl of +31 (0)6 27 36 48 02.

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden