Eindejaarsbericht 2024 en vooruitblik 2025
Out with a bang! 2024 was een jaar om trots op te zijn! Met meer dan 170.000 bezoekers braken we opnieuw records.
Maar bovenal hebben we hebben grenzen verlegd, verhalen verteld, mensen geïnspireerd en onze maatschappelijke impact vergroot. Met onze tentoonstellingen, publieksactiviteiten en samenwerkingen haalden we de wereld naar Maastricht en brachten we Maastricht naar de wereld. Dit succes danken we aan de fantastische kunstenaars, tentoonstellingsmakers en regionale communities met wie we mochten samenwerken, aan de inzet van ons team en aan de steun van onze partners, fondsen en subsidiënten. Samen maakten we het mogelijk.
2024: Succesvolle tentoonstellingen en nieuwe perspectieven
We begonnen het jaar met Shinkichi Tajiri: The Restless Wanderer, een persoonlijke tentoonstelling over een roerig kunstenaarsleven. Daarna volgde What Freedom Is To Me, een indrukwekkend eerbetoon aan vrijheid door videokunstenaar Isaac Julien. In juni brachten we This is not the end of the road van Małgorzata Mirga-Tas, samen met de hoopvolle collectiepresentatie Dream On.
De zomer bracht ons naar Pinkpop met pop-upkunst van Stanley Donwood en Thom Yorke, en naar Cultura Nova met textiele werken van Mirga-Tas. In de herfst presenteerden we de bijzondere deelcollectie Marlies en Jo Eyck, de belangrijkste voormalige privéverzameling in Limburg. Als laatste openden we dit jaar Goed Fout: De Zeven Hoofdzonden in beeld, een tentoonstelling oude kunst die onze bezoekers een actuele spiegel voorhoudt.
Bonnefanten Free Fridays: kunst voor iedereen
De Bonnefanten Free Fridays waren wederom een succes, met een groeiend aantal bezoekers dat de drempel van het museum overstapte. Dankzij onze samenwerkingspartners werden deze avonden telkens verrassend en inspirerend.
Nieuwe aanwinsten en samenwerkingen
Onze collectie werd in 2024 verder verrijkt en verdiept. Naast zelfstandige aankopen waren er ruimhartige particuliere schenkingen en een gezamenlijke aankoop met het Stedelijk Museum Amsterdam en Centraal Museum Utrecht. Onze dank gaat in het bijzonder uit naar het Mondriaan Fonds en de VriendenLoterij, voor de substantiële financiële steun die wij mochten ontvangen ten behoeve van de uitbreiding van onze collectie.
2025: Een jaar vol nieuwe ontdekkingen
Ook het nieuwe jaar biedt weer tal van presentaties om reikhalzend naar uit te kijken. In de eerste maanden kun je nog genieten van de lopende tentoonstellingen, waaronder Goed Fout (t/m 12 januari), de solopresentatie van Małgorzata Mirga-Tas (t/m 16 februari), en de Eyck-collectie (t/m 4 mei).
Vanaf 7 januari presenteren we als eerste in Nederland Wael Shawky’s Drama 1882, een indrukwekkende recente aanwinst die de afgelopen maanden schitterde op de Biënnale van Venetië. Februari brengt Posters for the Planet, een krachtige oproep tot klimaatactie. In april vieren we Museumnacht Maastricht, een avond vol kunst en beleving.
Mei markeert een bijzondere mijlpaal: 30 jaar Aldo Rossi-gebouw en 25 jaar wijk Céramique. Tegelijkertijd openen we de eerste overzichtstentoonstelling van Carl Cheng: Nature Never Loses, een reflectie op de relatie tussen mens, natuur en ecologie. Een educatieve tuin op ons voorplein versterkt de boodschap.
De zomer brengt ons een grote solotentoonstelling van Mounira Al Solh, die afgelopen jaar Libanon vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië. Ons pop-up museum zal weer opduiken op festivals zoals Pinkpop en Cultura Nova, en in het najaar presenteren we een nieuwe collectietentoonstelling vol verrassingen.
Trots, maar met oog voor de wereld
We zijn dankbaar voor het succes, maar zijn ons ook bewust van het leed en onrecht elders in de wereld. Kunst biedt troost, verruimt de blik en inspireert tot verandering. Laten we samen blijven streven naar een betere wereld, met een open blik en een open hart.
Dank en vooruitblik
Namens het hele Bonnefanten-team: bedankt voor uw bezoek, steun en enthousiasme. Wij wensen u fijne feestdagen en kijken uit naar een inspirerend 2025. Tot ziens in het nieuwe jaar!
Stijn Huijts, algemeen en artistiek directeur
Peggy van Sebillen, adjunct-directeur
Header images:
(1) Isaac Julien, Freedom / Diasporic Dream-Space No. 1 (Once Again...Statues Never Die), 2022, inkjet print on Canson Platine Fibre Rag. © Isaac Julien. Courtesy the artist, Galerie Ron Mandos and Victoria Miro
(2) Małgorzata Mirga-Tas, Out of Egypt, 2024, textile and acryl on canvas, 300 x 225 cm. Photo: Bartek Solik. Courtesy of the Artist, Foksal Gallery Foundation, Warschau, Frith Street Gallery, Londen and Karma International, Zürich.