Oorspronkelijk als glasschilder opgeleid maakt Ernst Caramelle sinds begin jaren tachtig naam met een veelzijdig oeuvre van kunstenaarsboeken, posters, zon-gebleekte papierwerken en illusionistische muurfresco's waarin conceptualisme en schilderkunst op een opmerkelijke manier samenkomen.
Ernst Caramelle: Illusion and Revelation
Oorspronkelijk als glasschilder opgeleid maakt Ernst Caramelle sinds begin jaren tachtig naam met een veelzijdig oeuvre van kunstenaarsboeken, posters, zon-gebleekte papierwerken en illusionistische muurfresco's waarin conceptualisme en schilderkunst op een opmerkelijke manier samenkomen. Het meest in het oog springen zijn wandschilderingen die een ongebruikelijke mengeling tonen van geometrische abstractie en trompe-l'oeil. Met meerdere lagen waterige aquarel- en kleurpigmenten brengt Caramelle vlakke geometrische motieven aan op specifieke delen van de architectuur. Het effect is een verfijnde menging van echte en illusoire ruimte en architectuur waarmee Caramelle schilderkunstige ruimte op de reële ruimte verovert. De bezoeker vindt zichzelf terug in een ambigue geworden ruimte.
Caramelle maakt een wandfresco in een grote zaal en toont zon-gebleekte papierwerken en enkele paneeltjes in de ruimte daarachter. Het poreus worden van de grens tussen echt en illusie, reëel en virtueel krijgt een tweede manifestatie in een glasschildering die de raampartijen in de zalen van de eerste en de tweede verdieping visueel verbindt. Het is een veelgebruikt motief van Caramelle dat als uitgespaarde vorm op het glas wordt geschilderd en het binnenvallende licht beïnvloedt. Op een tafel voor het raam op de eerste verdieping legt Caramelle ook enkele vellen papier. Deze gekleurde vellen zijn deels bedekt en zullen in loop van maanden verkleuren onder invloed van invallend licht. Halverwege het jaar neemt Caramelle de bedekking weg en zal langzaamaan de verkleuring weer verdwijnen.