Reef: A prequel
How to look at art from China
Reef: A prequel
In aanloop naar de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA) 2016, die focust op China, behelst ‘How to look at art from China’ een tweetal tentoonstellingen, residenties aan de Van Eyck Academie, lezingen, performances, workshops en atelierbezoeken. Op deze manier presenteren het Bonnefantenmuseum en Van Eyck de komende twee jaar een ‘short guide’ van ontwikkelingen in China op het gebied van hedendaagse kunst.
REEF
Het project ‘How to look at art from China’ trapt af met het werk ‘REEF’ van Carol Yinghua Lu (1977 Chaozhou, Guangdong) en Liu Ding (1976 Changzhou, Jiangsu). Deze gerenommeerde curator en kunstenaar ontwikkelden speciaal voor het Bonnefanten een zaalvullende installatie.
Kunstenaar Liu Ding en curator Carol Lu steken ‘ L’Entrée de l’Exposition’ (1974) van de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers (1924 – 1976) in een nieuw jasje en gaan met het werk de dialoog aan. De titel van de installatie ‘REEF’ (rif) is gebaseerd op de struikelblokken bij het communiceren en op het verkeerd interpreteren van informatie. Hun doel is om alternatieve of vergeten geschiedschrijving van kunst te leren begrijpen. Met Broodthaers’ beeldbepalende installatie van potpalmen, reproducties van gedichten en foto’s uit de collectie van het Bonnefanten maken Ding en Lu de kritiek van de Belgische kunstenaar op de westerse kunstwereld weer actueel. Het museum wordt zo omgetoverd van een plek vol zekerheden naar een plaats waar vragen worden gesteld.
Er wordt aan deze dialoog nog een extra dimensie toegevoegd, wanneer Liu Ding in het werk de interactie aangaat met Carol Lu. Daarnaast is het nieuwe werk ‘No Introductions’ te zien, een verzameling bewerkte foto’s van een privécollectie. Deze fotoserie slaat een brug tussen de gesprekken en de verschillende artistieke praktijken die Ding en Lu tijdens hun voortdurende onderzoek verzamelen van over de hele wereld. De conceptuele zoektocht naar een betekenis zonder de drang te classificeren zet zich voort in de verschillende artistieke uitdrukkingsvormen: van fotografie naar installatie, van tekst naar visuele voorstellingen en van performance en het live uitbeelden naar videokunst.
In de context van deze tegenstrijdigheden binnen het algemene artistieke discours worden we uitgenodigd te reageren op: ‘How to look at art from China’. Ofwel, hoe te kijken naar kunst uit China. Als voorbereiding voor de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA) in 2016 tonen Liu Ding en Carol Lu met dit project de complexiteit van een ogenschijnlijk eenvoudige vraag. In het licht van de culturele verschillen en de beperkingen met betrekking tot wederzijdse begrip is REEF niet alleen een wezenlijk rif, maar ook een plek waar we elkaar kunnen ontmoeten.