Wanneer twee mensen hetzelfde kunstwerk bekijken, zien ze beiden iets anders. Wat onze ogen zien, kleuren we in met onze ervaringen.

In mijn ogen laat je meekijken met drie Maastrichtenaren die niet eerder in het Bonnefanten waren: Francisca Callemeijn, Fred Byrman en Maria Maas. Zij kozen uit een voorselectie kunstwerken waarvan zij vinden dat die de muren van het museum waardig zijn: vijf nooit eerder getoonde werken uit de Bonnefantencollectie. Wat de drie zien als ze ernaar kijken, vertelden ze aan Els Huver en hoor je terwijl je naar de werken kijkt.

Els wil kunst en cultuur toegankelijk maken voor een diversere groep mensen. Met In mijn ogen onderzoekt ze wat mensen zien als ze naar kunst kijken. De aftrap wordt gegeven door drie paar verse ogen die het Bonnefanten niet eerder vanbinnen zagen. Door het delen van hun gedachten bij deze kunstwerken laten Francisca, Fred en Maria iets van zichzelf zien. Daarna is het aan de bezoekers om, weliswaar schriftelijk, te delen wat zij zien als ze naar de werken kijken. Zo leren we ook hen – via de kunst – een beetje kennen.

Drempels

De werken die worden getoond, hingen nog nooit op zaal. Kunstwerken én bezoekers ervaren drempels om het museum binnen te komen. Voor kunstwerken geldt dat wanneer het thema niet aansluit bij een tentoonstelling, of het materiaal te kwetsbaar is, ze ongezien in het depot blijven. Voor bezoeker zijn die drempels vaak van sociaal-economische, culturele of fysieke aard. Met ‘In mijn ogen’ wil het museum stilstaan bij deze drempels en bij de verbindende kracht van kunst.

Werkwijze

Els Huver bezocht de deelnemers aan het project met haar microfoon en een fotoboek met daarin veertien kunstwerken. De deelnemers bladerden er rustig doorheen en voorzagen de werken van commentaar. Drie van de vijf Maastrichtenaren die ze bezocht, reageerden enthousiast op een of meerdere werken. Aan Els vertelden ze waarom. Een montage van de opnames van deze gesprekken zijn te horen in het museum.

In opmaat naar de tentoonstelling bezochten de drie het Bonnefantenmuseum – voor de allereerste keer – om de gekozen kunstwerken in het echt te bekijken. Deze werden speciaal voor hen uit het depot gehaald.

Met toestemming van de componisten en uitvoerenden is in de montage van In mijn ogen gebruik gemaakt van onderstaande muziek.
Encora, Composition by Martin Fondse, Performed by Remy van Kesteren.
In de vroege zomer, Composition by Eric Vloeimans, Performed by Eric Vloeimans.
Mother Child: Reunion, Composition by Martin Fondse & Nynke Laverman, Performed by Martin Fondse & Nynke Laverman
No Man's Land, Composition by Martin Fondse, Performed by Kika Sprangers, Martin Fondse, Jörg Brinkmann
Hello Stranger/ Mother Child: Birth, Composition by Martin Fondse & Nynke Laverman, Performed by Lavinia Meijer

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden