De bijzondere overzichtstentoonstelling van de kunstenares Margaret Kilgallen (Washington, D.C., 1967 – San Francisco, 2001) is nu te zien in het Bonnefanten. Margaret Kilgallen: that's where the beauty is. wordt georganiseerd door het Aspen Art Museum. Curator: Courtenay Finn.


De schoonheid ligt juist in het weifelende ***** - Lucette ter Borg, NRC

That’s where the beauty is. is het eerste grote retrospectief van deze kunstenaar. De expositie gebruikt de tentoonstellingsgeschiedenis van Kilgallen als chronologische rode lijn en toont hiermee de ongelofelijke visuele complexiteit van Kilgallens oeuvre. Het Bonnefanten is trots om deze belangrijke tentoonstelling naar Nederland te halen en Kilgallen de plaats in de canon te geven die ze verdient.

Kilgallen maakte in de jaren ’90 in San Francisco furore met haar lijntekeningen die nauw verband houden met de verschillende subculturen en feministische thema’s. Ze was hard op weg een kunstenaar van nationaal en internationaal belang te worden, toen ze in 2001 op haar 33e voortijdig overleed. Hoewel ze hierdoor nooit in Europa doorgebroken is, is ze wel bepalend geweest voor de kunstwereld van de West Coast.

Kilgallens werk is doorregen met historische ontwikkelingen. Zo verbeeldt ze in meerdere werken uithangborden en winkelpuien van het Mission District. In deze uithangborden schemert een geschiedenis door van migratie, burgerrechten en “The American Dream”. Dit wordt, soms hoopvol en soms schrijnend, afgezet tegen de contemporaine realiteit van San Francisco: een stad die in de jaren ‘90 zwaar te lijden had onder drugsproblematiek, de Aidsepidemie, daklozen en verval.


Kilgallens oeuvre kent twee kanten. Aan de ene kant maakte ze vele tekeningen op papier (vaak schutbladen van boeken), hout en andere goedkope, gevonden materialen. Deze werken zijn vaak iets kleiner. De andere kant van haar oeuvre zijn haar publieke werken zoals street art werken in openbare plekken als parkeergarages, winkelpuien en treinen. Dit maakt haar oeuvre kwetsbaar: ofwel het bestaat uit vergankelijke materialen, ofwel het is bedoeld om, door het openbare karakter, op den duur te vervagen of te worden afgebroken.

Kilgallen hechtte veel belang aan letters en tekens, en was gefascineerd door hoe je door middel van kunst en tekst kon communiceren met mensen die je nooit had gezien. Haar werk refereert vaak aan hobo’s: dakloze arbeiders die illegaal het land doorreisden op goederentreinen. Zij lieten in geheimtaal boodschappen aan elkaar achter op treinen om elkaar op de hoogte te houden van nieuws, werkgelegenheid en elkanders wel en wee. Volgens Kilgallen was het een oeroude intrinsieke wens van de mens om iets tastbaars achter te laten voor anderen. Daarom voorzag ze honderden treinen van een tag: een handtekening met de naam van haar pseudoniem Matokie Slaughter.

Zeer bijzonder in de tentoonstelling is de aanwezigheid van meerdere gereconstrueerde muurschilderingen van Kilgallen zoals bij het werk Main Drag. De originele schilderingen waren van tijdelijke aard, maar ze worden door een team van experts, opnieuw in hun volle glorie hersteld.


Introductie film

Margaret Kilgallen: that's where the beauty is.
te zien t/m 07.11.2021


The Making of Main Drag

ONTDEK DE COLLECTIE

Margaret Kilgallen: that’s where the beauty is.

De bijzondere overzichtstentoonstelling van de kunstenares Margaret Kilgallen (Washington, D.C., 1967 – San Francisco, 2001) is nu te zien in het Bonnefanten. Margaret Kilgallen: that's where the beauty is. wordt georganiseerd door het Aspen Art Museum. Curator: Courtenay Finn.

Zaalboekje

Meer weten over de kunstwerken? Lees er meer over in ons zaalboekje!

LEES MEER


Zaaloverzichten: Margaret Kilgallen, that’s where the beauty is., Aspen Art Museum, 2018. Foto: Tony Prikryl Overige foto's: Courtesy the Estate of Margaret Kilgallen and Ratio 3, San Francisco

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden