Bonnefanten presenteert patricia kaersenhout met Stained Stories op Pinkpop festival.

Bonnefanten toont op Pinkpop in een speciaal tentoonstellingspaviljoen de indrukwekkende presentatie Stained Stories van patricia kaersenhout (1966, Den Helder). kaersenhout maakt verschillende soorten kunstwerken. Van performances tot installaties en van tekeningen tot textielwerk. Ze onderzoekt de Afrikaanse Diaspora: de verspreiding van Afrikaanse mensen over de hele wereld, veelal door toedoen van mensenhandel en slavernij. Dit relateert ze onder andere aan feminisme, seksualiteit en racisme. In haar werk toont ze aan hoe eeuwenoude gebeurtenissen nog steeds invloed hebben op onze hedendaagse samenleving en cultuur. kaersenhout wordt gezien als een van de belangrijkste Europese kunstenaars van de 21e eeuw. Ze heeft meerdere exposities gehad in binnen- en buitenland.

Op Pinkpop toont ze gloednieuw werk. Na het festival kun je de wandtapijten uit Stained Stories nog eens komen bewonderen in de grote solotentoonstelling Visions of Possibilities van kaersenhout in het Bonnefanten!

Praktisch

Openingstijden Bonnefanten pop-up museum op Pinkpop, 16 juni t/m 18 juni:

    • Alle dagen open van 12:00 - 22:00 uur
    • Toegang tot het Pinkpop-up museum is gratis
    • Elke 50ste bezoeker van het Bonnefanten Pinkpop-up museum krijgt een gratis t-shirt
    • Gratis workshops met onze jongeren afdeling YOUNG OFFICE
patricia kaersenhout, Of Palimpsest & Erasure (detail), 2023 textiel.
patricia kaersenhout, Of Palimpsests & Erasure, 2023, textiel.

Stained Stories

De wereld beweegt snel, zeker op dit moment. Doordat er steeds meer aandacht is voor zaken als ongelijkheid, racisme en ons koloniaal verleden kijken we op een andere manier naar onze omgeving en ons verleden. Het is eng, maar ook opwindend. We ontdekken telkens nieuwe verhalen die ons verleden en onze cultuur rijker en genuanceerder maken. patricia kaersenhout breekt met haar nieuwste werk de geschiedenis open.
Op de monumentale wandtapijten Of Palimpsests & Erasure (2023) zien we tekeningen van de 18e-eeuwse wetenschapper en kunstenaar Maria Sibylla Merian. Zij reist als onafhankelijke vrouw naar Suriname en maakt daar succesvolle boeken over de natuur. Sindsdien wordt ze gezien als een feministisch boegbeeld dat staat voor de vrijheid en gelijkwaardigheid van de vrouw.

Maar Merian doet haar werk niet alleen. Ze dwingt meerdere tot slaaf gemaakte vrouwen om haar te helpen. Deze vrouwen leven niet alleen in onmenselijke omstandigheden, maar zijn ook nooit als coauteurs in het boek opgenomen. Langzaam zijn ze uit de geschiedenis verdwenen.
kaersenhout bespat de oude tekeningen en kleurt ze in. Zo wil ze het het verhaal van Merian bijstellen. Merian, die zelf zo geëmancipeerd was, hield andere vrouwen als slaaf. Het geeft een donker en cynisch randje aan Merians werk. Tegelijkertijd wil kaersenhout vooral de tot slaaf gemaakte vrouwen hun rechtmatige plaats in de geschiedenis teruggeven. kaersenhout laat ze letterlijk als schimmen uit de pagina’s opdoemen. De vrouwen krijgen weer een gezicht.

Joseph Bologne Chevalier de Saint-George

In de ruimte speelt muziek van Joseph Bologne Chevalier. Hij staat bekend als de Zwarte Mozart. Eigenlijk moet Mozart bekend staan als de Witte Bologne Chevalier. Bologne Chevalier is namelijk net iets ouder, en is een grote inspiratiebron voor Mozart geweest. Maar in tegenstelling tot Mozart, is Bologne Chevalier een man van kleur. Hij wordt geboren in 1745 te Guadeloupe en is het kind van een Witte, Franse slavenhouder en een Zwarte tot slaaf gemaakte vrouw. Hij wordt door zijn vader naar Frankrijk gestuurd om daar een goede educatie te ontvangen. Daar ontpopt hij zich als virtuoos muzikant. Hij speelt viool, dirigeert orkesten en componeert zijn eigen stukken. Bologne Chevalier heeft veel succes en is geliefd in de adellijke kringen. Toch blijft heftig racisme hem achtervolgen. Hij krijgt door zijn huidskleur verschillende belangrijke banen niet.

In de Franse Revolutie vecht Bologne Chevalier mee met de revolutionairen. De revolutionairen zeggen immers dat iedereen gelijkwaardig zal worden in de nieuwe samenleving. Maar na de burgeroorlog worden alle zwarte soldaten gevangengenomen en tot slaaf gemaakt. Omwille van zijn grote rol in de revolutie wordt Bologne Chevalier na een jaar vrijgelaten. Bologne Chevalier is bedrogen, hij zal nooit gelijkwaardig worden behandeld. Hij sterft in 1799, arm en alleen. Twee jaar na zijn dood staat Napoleon officieel opnieuw slavernij toe in het Franse koninkrijk.

patricia kaersenhout, Of Palimpsest & Erasure (detail), 2023 textiel.
patricia kaersenhout, Of Palimpsests & Erasure (detail), 2023, textiel.

Waarom?

Het museum beoogt met een rondreizend Pop-up museum op een laagdrempelige manier kunst naar het publiek te brengen en een kruisbestuiving op meerdere vlakken te realiseren: een creatieve culturele impuls voor de festivalganger en nieuwsgierige bezoeker realiseren, en een samenwerking en idee-uitwisseling met de organisatie creëren.  

De keuze voor deze presentatie past binnen het beleid van het Bonnefanten dat gericht is op het bevorderen van diversiteit en meerstemmigheid in de museumpraktijk, onderwerpen die voor alle generaties en op alle niveaus in de samenleving actualiteitswaarde hebben.

Gratis museumbezoek

En natuurlijk kun je op vertoon van je Pinkpop polsbandje nog tot en met 3 september 2023 eenmalig gratis het Bonnefanten in Maastricht bezoeken.

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden