Schilderijen uit de collectie oude kunst van het Bonnefanten op zaal vergelijken met digitale versies. De presentatie Pixel Perfect? laat je nadenken over de vraag of digitale reproducties de beleving van kunst verrijken of juist bedreigen
Digital Artworks
Als museum laat je het liefst de allerbeste kunstwerken ter wereld zien. Helaas kan dat lang niet altijd door de kwetsbaarheid van werken of de torenhoge transportkosten. Het tonen van een digitale reproductie kan dan een oplossing zijn. Natuurlijk kan een digitale kopie van een schilderij van een oude meester nooit beter zijn dan het origineel. Maar is er een mogelijkheid om digitale kopieën in te zetten ten gunste van musea en publiek.
Het Italiaanse bedrijf Cinello heeft DAW® (Digital Artworks) ontwikkeld. Op een hoge resolutie 4k monitor wordt een kunstwerk in een gelimiteerde oplage gereproduceerd in de originele afmetingen en in een identieke kopie van de lijst van het schilderij.
Eigentijdse kopie
Een andere optie voor een museum bij afwezigheid van een origineel kunstwerk, is het tonen van een eigentijdse kopie. Kunst kopiëren is namelijk van alle tijden. De vraag rijst dan: wat zie je liever, een geschilderde 17de -eeuwse kopie of een digitale reproductie van het origineel?
In Pixel Perfect? zijn twee kopieën naar Pieter Bruegel de Oude (ca. 1525/1530-1569) te zien. De digitale reproductie van de Parabel van de blinde toont een schilderij dat te fragiel is om het Museo di Capodimonte in Napels ooit te verlaten. Met behulp van DAW® is het mogelijk een digitale versie van dit werk te tonen. Ter vergelijking hangt ernaast Winterlandschap met vogelval, uit de werkplaats van Pieter Brueghel de Jonge (1564/1565-1638). Het is één van de 127 kopieën naar het origineel van zijn vader Pieter Bruegel de Oude.
Alles goud wat er blinkt?
Komen de materiële eigenschappen van een schilderij op een beeldscherm wel tot hun recht? Ook dat is een vraag die gesteld wordt in Pixel Perfect? Een digitale reproductie geeft licht, maar een geschilderd werk niet. Die neemt juist licht op. De vraag is of je bij de kopie net als bij het echte schilderij, de textuur van de verf en de streken van het penseel ziet. Om dit te kunnen beoordelen vergelijken we een digitale reproductie van Sano di Pietro’s (1405-1481) Lucia met de originele Madonna van dezelfde kunstenaar uit de Bonnefantencollectie. Hoe vertaalt het bewerkte bladgoud van Lucia zich digitaal?
Digitale reproducties brengen dus zowel nieuwe kansen als problemen met zich mee. Oordeel zelf.
Met dank aan: Cinello
Header: Pieter Brueghel de Jonge (werkplaats), Winterlandschap met vogelval, 1631. Collectie Bonnefanten, verworven met steun van de Vereniging Rembrandt.