Raul Marroquin (1948, Bogotá) is een spin in het web van Maastricht, dat in de jaren 70 op een kunstvlak spannende tijden doormaakt. Waarom? Lees verder!

De seventies. Gefaciliteerd door nieuw opgezette afdelingen voor offset, zeefdruk en video in de Jan van Eyck Academie ontvlamt een brandpunt van artistieke vernieuwing in Maastricht. Happenings, performances en experimenten met alternatieve vormen van communicatie zoals video- en tv-producties zetten de toon. De jonge kunstenaars zoeken naar direct contact met hun publiek en willen kunst en het dagelijks leven laten samenvallen. Het lokaal gevestigde maar internationaal georiënteerde Agora Studio biedt daarbij organisatorische ondersteuning.

Raul Marroquin

Een spin in dit web is Raul Marroquin, een uit Bogotá, Colombia afkomstige kunststudent die van 1971 tot 1974 op de Jan van Eyck verblijft. De charismatische en ongrijpbare Marroquin is vanaf het begin gericht op de nieuwe middelen voor massacommunicatie. Profiterend van de totaal open atmosfeer op de academie initieert hij tal van lokale en internationale samenwerkingen. Mede dankzij hem ziet Fandangos het licht, een van de eerste kunstenaarsmagazines wereldwijd die jarenlang in de nieuwe grafiekwerkplaats van de Jan van Eyck wordt gedrukt.

Raul Marroquin, Body Monuments, 1973,
Equipo Movimiento, Body Monuments, 1973

Bonnefanten

Ook met het Bonnefanten wordt regelmatig samengewerkt. Onder de naam Equipo Movimiento organiseert Marroquin samen met Young Tchong in 1973 Body Monuments Inc., een behoorlijk gevaarlijke live performance waarbij een hydraulische heftruck onder grote publieke belangstelling twee levende mensen in de lege niches van de oude Bonnefantengevel plaatst. De gelijknamige, handgedrukte publicatie biedt met documenten, beeldmateriaal en interviews inzicht in alle facetten van de performance – van organisatie tot interpretatie – en tevens van de mislukte poging deze te herhalen in het Stedelijk Museum Amsterdam. 

Raul Marroquin, Body Monument 1973
Equipo Movimiento, Body Monuments Inc., 1973, postcard

Satellietverbinding

Marroquin hoort tot de voorhoede van kunstenaars wereldwijd die experimenteert met video en televisie, met kunst via de kabel, video-conferenties, streaming media en meer. Zijn werk staat daarbij altijd in het teken van een lichte bespotting op de Amerikaanse consumptie- en mediacultuur, waartoe hij Mad Enterprises opricht. Marroquin creëert tv-series met fictieve personages zoals Superbman, en Nicos Nukos “The Worst” arch enemy of Superbman. Ook initieert hij in 1980 World’s First TV Convention en creëert hij de eerste satellietverbinding tussen tv-monitoren die met elkaar communiceren.

Equipo Movimiento, Body Monuments Inc., 1973, postcard
Raul Marroquin, World’s First T.V. Convention / The Sets, 1980 Poster printed red and black on white stock, 800 x 365 mm. Signed and numbered, 9/25 copies. Produced on the occasion of Marroquin’s video installation World’s First T.V. Convention, The Bank, Amsterdam, 1980

Alle experimenteerdrang in Maastricht leidt er toe dat de eerste internationale videotentoonstelling in Nederland plaatsvindt in het Bonnefanten. Tijdens deze Video & Film Manifestatie in 1977 is werk te zien van Marroquin, maar ook van andere pioniers zoals Michel Cardena, Marina Abramovic en Nan Hoover. Van het pionierswerk van Marroquin en vele andere kunstenaars die aan de Jan van Eyck verblijven belandt weinig in de museumcollectie. De vluchtige aard van de activiteiten maakt het lastig iets te verwerven, maar de nieuwe media worden ook nog niet als volwaardige kunstuitingen gezien.

Ondanks het lastig te verwerven werk hebben wij toch een presentatie weten te maken rondom Marroquin. Dus, kom langs en bekijk Marroquin's uitzonderlijke werk én ontdek zijn verhaal zelf!

TICKETS

Header: Raul Marroquin (left) and Joseph Beuys (right) during Parallel Actions Bonnefanten Museum Maastricht 1973. Photo: Rod Summers

Deze presentatie is opgezet i.s.m. Raul Marroquin, Corinne Groot, Rob van de Ven en de Jan van Eyck Academie.
In 2023 volgt een overzichtstentoonstelling met het werk van Raul Marroquin in ROZENSTRAAT - a rose is a rose is a rose in Amsterdam. 

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden