Drama 1882 is dé eyecatcher van de 60e editie van de Biënnale van Venetië en is als eerste te zien in Bonnefanten vanaf 7 januari.
Tussen geschiedenis en actualiteit
Drama 1882 gaat over een sleutelmoment in de Egyptische geschiedenis: de nationalistische Urabi-revolutie, waarin het leger in opstand kwam tegen de Europese invloed (1879-82) in Egypte. Het jaar 1882 was het jaar waarin deze opstand werd neergeslagen door de Britten, die Egypte vervolgens tot 1956 bezet hielden. De film is dan ook tegelijkertijd een geschiedenisles en een analyse van de actuele politieke situatie in de wereld. In Shawky’s eigen woorden: “This is a moment of global political urgency and revolutionary change. It seemed paramount to represent my country with a strong message at this time. To reflect on the historic occupation in Egypt felt timely, pressing, and important.” Uiteindelijk gaat het werk over macht, over wie er in de positie is om een persoon of een groep als terrorist of als verzetsgroep of als held te identificeren.
Drama in verschillende betekenissen
In dit werk, gezongen in klassiek Arabisch door professionele performers, speelt Shawky met verschillende betekenissen van het begrip ‘drama’. Er is het gevoel van doen alsof, verbonden met het idee van entertainment, zoals theater. Maar er is ook het gevoel van catastrofe en onze inherente twijfel aan de geschiedenis. Die gelaagdheid komt ook tot uitdrukking in de scenografie: De achtergrond beweegt in slow motion, als in lagen. Uiteindelijk maakt dit het werk tot een bewegend schilderij, waarbij de performers en de soundtrack elementen zijn in de compositie. De film heeft het karakter van een opera. Shawky componeerde zelf de muziek en schreef de teksten.
Wael Shawky
Wael Shawky (1971, Alexandrië) woonde tot zijn 13e in Mekka en studeerde in de Verenigde Staten. Hij werd bekend met zijn film-trilogie Cabaret Crusades (2010-2015), waarin hij met marionetten de geschiedenis van de Christelijke kruistochten van de 11e en 12e eeuw belicht vanuit een Arabisch perspectief. Shawky heeft een voorliefde voor thema’s die verband houden met veranderende samenlevingen. Met zijn werk geeft Shawky een stem aan geschiedenissen die een ander licht werpen op vraagstukken over migratie en rechtvaardigheid vanuit een hedendaags standpunt.
Shawky heeft onder andere geëxposeerd in het Museum of Modern Art (MoMA), New York City; het Louvre, Parijs; The Hammer Museum, Los Angeles; Sharjah Art Foundation, Sharjah, MACBA, Barcelona; Tate Modern, Londen; en Daegu Art Museum, Daegu. Zijn werk is in de collecties van veel van dezelfde instellingen opgenomen. Hij is nooit eerder in Nederland tentoongesteld en was tot nu nog niet vertegenwoordigd in een Nederlandse museumcollectie. De gezamenlijke aankoop van Drama 1882 brengt daar verandering in.
Header: Wael Shawky, Drama 1882, 2024, 4K Video (color, sound), VFX, Arabic with English subtitles. Courtesy the artist and Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg