Dream On gaat over durven dromen, al is het tegen beter weten in.
Zaaloverzicht Dream On, Bonnefanten Free Friday 2024. Foto: Saverio Sammartino
Deze tentoonstelling onderzoekt een nieuwe lijn in de Bonnefantencollectie en de hedendaagse kunst. Oude folklore, legendes, rituelen en bezweringen vormen daarbij het startpunt voor nieuw werk.
Historische gebruiken en verhalen worden nieuw leven ingeblazen. Ze dienen als spiegel voor actuele maatschappelijke problemen en verbeelden zo een alternatieve toekomst.
Zaaloverzicht Dream On, Bonnefaanten 2024. Foto: Peter Cox.
Zaaloverzicht Dream On, Bonnefanten Free Friday 2024. Foto: Saverio Sammartino
Hun kunstwerken zijn sprookjes en verhalen, maar leiden toch altijd tot een hoopvolle blik op de reële toekomst.
Zaaloverzicht Dream On, Bonnefanten Free Friday 2024. Foto: Saverio Sammartino
De kunstenaars van Dream On claimen een plek voor gemarginaliseerde groepen en verdwenen culturen en daarmee dus voor onderbelichte en ondergewaardeerde verhalen.
Politieke en maatschappelijke onderwerpen worden in deze tentoonstelling geagendeerd. Aangesneden worden thema’s als dekolonialiteit en intersectioneel feminisme.
Zaaloverzicht Dream On, Bonnefaanten 2024. Foto: Peter Cox.
De kunstenaars werken luchtig en met humor, maar zijn niet bang om te bijten.
Hoopvolle dromen
De kunstenaars in Dream On zijn hoopvolle wereldverbeteraars in onzekere en beangstigende tijden. Ze laten zich in hun kunst niet tot doemdenken verleiden. Oude folklore en legendes, rituelen en bezweringen vormen voor hen het startpunt voor nieuwe kunstwerken. Historische gebruiken en verhalen worden nieuw leven ingeblazen om te dienen als spiegel voor hedendaagse, maatschappelijke problemen en het verbeelden van een alternatieve toekomst. Ze durven nostalgisch te mijmeren en al lachend te dromen over wat komt.
De wereld weer betoveren
Activistisch maar niet cynisch. Vanuit die grondhouding agenderen de kunstenaars politieke en maatschappelijk geëngageerde thema’s als dekolonialiteit en intersectioneel feminisme (diverse vormen van maatschappelijk onrecht). Ze claimen een plek voor gemarginaliseerde groepen, verdwenen culturen en dus in de kern voor onderbelichte en ondergewaardeerde verhalen. De kunstenaars stellen zaken aan de kaak maar doen dat lichtvoetig en met humor.
Nieuwe werken
In de presentatie zijn voorgestelde aankopen van Ali Cherri te zien, die mythische elementen uit het Jodendom en de Soemerische mythologie verwerkt in een video en sculpturen over de sociale en ecologische impact van de Merowe Dam in Noord-Sudan. Drie nieuwe aanwinsten van Sofiia Dubyna portretteren goede vriendinnen van de kunstenaar, omringd door seksuele objecten en religieuze elementen. Ze gaan over de lijn tussen plezier en geweld, vertrouwen en misbruik waartoe vrouwen zich op seksueel gebied moeten verhouden. Morena Bamberger (Roermond, 1994) maakte speciaal voor deze presentatie een nieuw werk over haar Sinti familie in dialoog met kunstenaar Małgorzata Mirga-Tas.
Één geheel
Dream On onderzoekt een nieuwe lijn in de Collectie Bonnefanten en de hedendaagse kunst. De tentoonstelling sluit aan bij thematieken in de eerste Nederlandse solotentoonstelling van Małgorzata Mirga-Tas: This is not the end of the road. Centraal staat een van de belangrijkste werken in haar oeuvre: Re-enchanting the World, een serie van twaalf wandkleden. Het project is een poging om de Europese kunstgeschiedenis en beeldtaal uit te breiden met voorstellingen uit de Roma-cultuur. Mirga-Tas (Zakopane, 1978) ontleent beeldmotieven uit de West-Europese canon om die vervolgens open te gooien. Ze voegt een nieuwe verhaallijn toe die het belang van vrouwen uit haar gemeenschap centraal stelt.
Kunstenaars DREAM ON
Morena Bamberger, Sofiia Dubyna, Ali Cherri, Otobong Nkanga, melanie bonajo, Hadassah Emmerich, Laure Prouvost, Alison Saar, Betye Saar, Grayson Perry, Evelyn Taocheng Wang, Alia Farid Aristote Mago, Laura Lima, Antoine Berghs, Sandra Vásquez de la Horra, Lee Scratch Perry, Marleen Rothaus, Danaë Moons, Marta Volkova & Slava Shevelenko en Patrick Van Caeckenbergh.
Header: Alia Farid, At the Time of the Ebb, 2019. Videostill. Collectie Bonnefanten. Courtesy Alia Farid en Galerie Imane Farès, Paris