What Freedom Is To Me van wereldwijd gevierd kunstenaar Isaac Julien is de grootste presentatie van Juliens werk tot nu toe, en het eerste overzicht in een Nederlands museum.

Artist Portrait: Isaac Julien

Is Isaac Julien een dichter of een activist? Hoe vertaalt hij politieke kwesties naar film(installaties)? En wat is de 'mobile spectator'? Bekijk het in deze video!


Voor het eerst is in Nederland een groots retrospectief te zien van wereldwijd gevierd kunstenaar Isaac Julien (Londen, 1960). Isaac Julien is een van de meest toonaangevende kunstenaars van dit moment en wordt internationaal geroemd om zijn meeslepende lyrische films en videokunstinstallaties.

Isaac Julien, Diasporic Dream-Space No.2 ( Once Again… Statues Never Die), 2022, inkjetprint op Canson Platine Fibre Rag, ingelijst 273 x 183 x 5,6 cm. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro

Deze ambitieuze solotentoonstelling toont de 40 jaar lange ontwikkeling van zijn baanbrekende film- en videowerk in kaart, van de jaren 80 tot nu. Van zijn vroegste werk Who Killed Colin Roach? (1983) tot zijn laatste overweldigende filminstallatie Once Again...(Statues Never Die) (2022), Julien verlegt voortdurend de grenzen van film als kunstvorm. En laat een carrière zien die nog steeds even experimenteel en politiek geladen is als 40 jaar geleden.

Installatieoverzicht, Once Again... (Statues Never Die), 5-schermen, Barnes Foundation, 2022 Foto: Henrik Kam. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar en Victoria Miro


What Freedom Is To Me toont een selectie van Juliens belangrijkste werken, van zijn baanbrekende vroege films en meeslepende video's tot de caleidoscopische, sculpturale installaties met meerdere schermen waar hij vandaag de dag bekend om staat. Samen tonen ze hoe Julien barrières tussen verschillende artistieke disciplines doorbreekt door gebruik te maken van film, dans, fotografie, muziek, theater, schilderkunst en beeldhouwkunst.

Isaac Julien, In the Life /Iolaus (Once Again...Statues Never Die) 2022, inkjetprint op Hahnemühle Photo Rag Ultrasmooth, ingelijst: 153 x 203 x 5,6 cm. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro

Isaac Julien, Pas de Deux with Roses (Looking for Langston Vintage Series), 1989/2016, Ilford classic silver gelatin fine art paper, gemonteerd op aluminium, ingelijst: 58,1 x 74,5 cm. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro


Isaac Julien, The North Star (Lessons of the Hour), 2019,ingelijste foto op gloss inkjet papier gemonteerd op aluminium, 160 x 213,3 cm. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro

Filmmaker, kunstenaar en pionier

Nadat Julien in 1984 zijn Bachelor graad in Fine Art Film behaalde aan de St. Martin’s School of Art in Londen, rondde hij in 1989 zijn studie af aan Les Entrepreneurs de l’ Audiovisuel Européen in Brussel. Hij maakte zijn eerste filminstallatie Who Killed Colin Roach? in 1983. Het is een kunstwerk dat hem in één klap een kunstenaar van nationaal belang maakte.

Nu omspant Juliens kunstpraktijk vier decennia en tientallen wereldberoemde installaties. Julien is daarnaast distinguished professor aan de prestigieuze University of California, Santa Cruz, waar hij samen met zijn levenspartner en curator, Mark Nash het Moving Image Lab heeft opgericht voor jonge buitengewoon getalenteerde kunstenaars, onderzoekers en curatoren.

Isaac Julien, The Lady of the Lake (Lessons of the Hour) 2019, ingelijste foto op gloss inkjet papier gemonteerd op aluminium, ingelijst: 160 x 213,3 cm. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro


Isaac Julien is een pionier op het gebied van video- en installatiekunst. Hij onderzoekt het potentieel van het medium om traditionele opvattingen over geschiedenis, ruimte en tijd af te breken én uit te breiden. Inhoudelijk beweegt Julien zich op het snijvlak van verschillende vormen van maatschappelijk engagement.

Isaac Julien, O que é um museu? / What is a Museum? (Lina Bo Bardi - A Marvellous Entanglement) 2019, Endura Ultra foto facemounted, 180 x 240 x 7,5 cm. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro

Sociale rechtvaardigheid is een constant aandachtspunt in zijn films en al meer dan 40 jaar zet hij zich in voor cultureel activisme, de politiek en poëzie van het beeld, en de morele en sociale invloed van het maken van beelden. In zijn grootschalige installaties op meerdere schermen onderzoekt hij de verplaatsing van mensen over verschillende continenten, tijden en ruimtes.

Installatieoverzicht, Lessons of the Hour, 10-schermen, Tate Britain, 2023 Foto: Jack Hems. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar en Victoria Miro


Meer weten? Lees verder in ons zaalboekje (pdf).

DOWNLOAD

De tentoonstelling is een samenwerking met Tate Britain in Londen en Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf en wordt mede mogelijk gemaakt door het Blockbusterfonds, VandenEnde Foundation, VriendenLoterij, het Cultuurfonds, Fonds 21, VSBfonds, Mondriaan Fonds, UC Santa Cruz, Pro AV en Gemeente Maastricht

Header: Isaac Julien, Freedom / Diasporic Dream-Space No. 1 (Once Again...Statues Never Die), 2022, inkjet print on Canson Platine Fibre Rag. © Isaac Julien. Courtesy de kunstenaar, Galerie Ron Mandos en Victoria Miro

Nutezien

Geen resulaten gevonden.
Bezig met laden